בדיקת שכר ותנאי עבודה של עובדי קבלן

מעסיקים עובדי קבלן בתחום הניקיון, שמירה אבטחה או ההסעדה?
בצעו בדיקה תקופתית על ידי בודק שכר מוסמך ותמנעו מעיצומים כספים כבדים, סנקציות פליליות ואזרחיות.

על רקע תופעה הולכת ומתרחבת של אי ציות להוראות חוקי עבודה, צווי ההרחבה ופיקוח על זכויות עובדי הקבלן, נחקק ביוני 2012 החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה.
החוק קובע כי מוטלת אחריות ישירה על מעסיקים המזמינים שירותי כח אדם , לשמירה על השכר ותנאי העסקה של עובדי הקבלן וקובע סנקציות פליליות ואזרחיות בגין הפרות בחוקי עבודה ופגיעה בזכויות העובדים, גם אם הם אינם מעסיקם הישיר.
עם זאת, , החוק מעניק הגנות למעסיק ומזמין השירות מפני האחריות המוטלת עליו, במידה ונקט באמצעים על מנת למנוע פגיעה בזכויות העובדים וביצוע בדיקות תקופתיות על ידי בודק שכר מוסמך שהוכשר לכך והינו בעל רישיון מטעם משרד העבודה והרווחה לעסוק בבדיקות שכר.

הניסיון שלנו ההגנה שלכם

אנו במגן שכר בעלי ניסיון רב בביצוע בדיקות תקופתיות, הדרכה ויעוץ לעסקים , מכירים את הרגישות בנושא המשכורות אצל מעסיקים ומאמינים כי צריך לשים דגש על הקשבה ותמיכה תוך שמירה על כללי האתיקה המקצועיים.
לשם כך וכדי להגן עליכם ולתת לכם את המעטפת הטובה ביותר, גייסנו את מיטב בעלי המקצוע הותיקים ביותר: בודקי שכר מוסמכים כנדרש בחוק, עורך דין ואנשי מקצוע נוספים המתמחים בביצוע בדיקות תקופתיות ועבודה מול משרד העבודה.
אנו במגן שכר, נבצע עבורכם ביקורת תקופתית יסודית ומקיפה של תנאי עבודה השכר והתשלומים ששולמו בפועל על ידי הקבלן ויאתר את מקור הטעויות.
לאחר הבדיקה, ייצא לקבלן דו"ח טיוטה המפרט את הליקוים שנמצאו עם הפניה למקור החוק, ימליץ על דרך יעילה לתיקון ההפרה, כמו כן ייבדוק שההפרה תוקנה וננקטו אמצעים להישנות ההפרה.

אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש

ההנחה הבסיסית היא, שבעלי עסקים שואפים לעמוד בתנאי החוק ולהתנהל ביושר והגינות, אך מה קורה אם בעל עסק אינו מכיר את החוק על בוריו ומפר את החוק שלא ביודעין?
החוק מטיל על מזמין שירות להיות גורם שיפוטי ומפקח ביחסי עבודה בין העובד לקבלן הדורש ממזמין השירות ידע נרחב ומעמיק בצווי ההרחבה הענפיים החלים על הקבלן, דבר המחייב ידע וכישורים מקצועיים שלא תמיד מצויים ברשות המזמין, אך גם במקרה של הפרת החוק בתום לב הן של מזמין השירות והן של המעסיק, יוטלו סנקציות כלפי מזמין השירות ומנהליו.

אז מה עושים?

על פי חוק הגברת האכיפה, מעסיק שהסתמך על בדיקות תקופתיות שנערכו בידי בודק שכר מוסמך, שלפיהן תוקנה החובה שהופרה, רשאי הממונה להפחית את סכום העיצום הכספי.
הבדיקות של בודק שכר מגינות על מזמין שירות מסנקציות הקבועות בחוק , כמו גם הפחתה בעיצומים כספיים שהוטלו עליו, כפי שמסביר סעיף 27 בחוק (ציטוט): "תהא זו הגנה טובה למזמין השירות אם הסתמך בתום לב על בדיקות תקופתיות של בודק שכר מוסמך שקיבל הכרה ממשרד העבודה, כמו כן בהתאם לתקנות," הממונה רשאי להפחית את סכום העיצום הכספי אם הסתמך על בדיקות תקופתיות שנערכו על ידי בודק שכר מוסמך.

מה אומר החוק, ומדוע משתלם למנות בודק שכר לעסק?

החוק מגדיר, כי ניתן להפחית מעיצום כספי שהוטל על עסק בהליך מנהלי, אם הסתמך על בדיקות תקופתיות, קרי: (לפי סעיף 45 לחוק) בדיקות שנערכו בידי בודק שכר מוסמך, ולפיהן קוימה בידיו החובה שהופרה. סכום ההפחתה עומד על 30% למעסיק ו- 50% למזמין שירות.
בודק שכר מוסמך מהווה הגנה עבור מזמין השירות הן במישור האזרחי, הן המנהלי והן בזה הפלילי, במידה והתקיימו ארבעה תנאים:

  1. ההפרה תוקנה במלואה.
  2. מזמין השירות הסתמך בתום לב על בדיקות תקופתיות, ועם גילוי הפרת החוק על ידי בודק שכר מוסמך, ננקטו כל האמצעים לתיקונה.
  3. מזמין השירות הסתמך בתום לב על בדיקות תקופתיות שנערכו בידי בודק שכר מוסמך, בסמוך לפני מועד הפרת החובה ולפיהן קוימה החובה בידי הקבלן.
  4. מזמין השירות נקט בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת למלא את חובתו.

מה יידרש לבודק השכר מהמעסיק?

בודק השכר יסתמך על הסכם עבודה/הודעה לעובד, תלושי שכר, דוחות נוכחות, דוח קופות פנקס חופשה, גמל וקרנות השתלמות, אישור הפקדות והוכחת פרעון שכר, אישור הפקדה לפנסיה וגמל, אישור העברת כספים שנוכו מהשכר , בדיקת הסכם עם הקבלן וכל מסמך אשר יימצא לנכון, לצורך בדיקת הסעיפים המפורטים בתוספת השלישית של חוק הגברת האכיפה.

המחדלים הנפוצים בהם אנו מטפלים

בין הטעויות השכיחות נמנות טעויות בחישוב שעות עבודה, שעות נוספות, שעות לילה ושבת והתשלום בגינן, חישוב נתוני טופס 101, חישוב גמול חופשה ומחלה , טעות בחישוב הפרשות לפנסיה ופיצויים ואי העברת כספי פנסיה לקופות, טעות בישום צווי הרחבה ענפיים חישוב פיצויים וגמר חשבון, עבודות נוער, ועוד.

"אין פרסום שלילי". האמנם?

על פי סעיף 17 לחוק להגברת האכיפה, מפרסם משרד העבודה באתר האינטרנט שלו מידע בדבר עיצומים כספיים שהוטלו על המעסיק באופן שיבטיח שקיפות בדבר הסיבה להטלת העיצום הכספים.
בין הפרטים נכללים שמו של המעסיק, פרטי המעסיק/העסק, מהות ההפרה, סכום העיצום ועוד.
הפרטים עולים במלואם במנועי החיפוש. חשיפה זו עלולה לפגוע בשמה הטוב של החברה, למנוע השתתפות במכרזים ואף לגרור פגיעה כלכלית ארוכת טווח.
ברשימת הפרסום הזו, כאמור, לא הייתם רוצים לקחת חלק.

חז"ל היטיבו לסכם את הסוגיה: טוב שם טוב משמן טוב.

פנו אלינו עוד היום לביקורת תקופתית וקבלו את ההגנה הטובה והמקצועית ביותר.

ליווי ויעוץ למחלקות שכר